Zaproś wykładowcę

Prof. dr hab. Krystyna Modrzejewska

Dziedzina Zainteresowania naukowe
nauki humanistyczne, literaturoznawstwo literatura francuska, dramat XX i XXI wieku, tożsamość kulturowa płci w obrazie literackim, uwodzenie, komparatystyka, translatoryka

Biografia

Nauczyciel akademicki od 1977 roku; początkowo jako lektorka języka francuskiego w Studium Języków Obcych; od 1994 adiunkt w Zakładzie Kultury i Języka Francuskiego Instytutu Filologii Polskiej , wyodrębnionym ze struktury Instytutu w 2005 roku, od 2008 przekształconym w Katedrę Kultury Języka Francuskiego. Kierowała Studium Języków Obcych (1987-1991), Zakładem Kultury i Języka Francuskiego (1994-2007), ośrodkiem Alliance Française w Opolu (1992-2002). Utworzyła opolski Oddział Towarzystwa Przyjaźni Polsko -Francuskiej (1988, prezes do 1992). Utworzyła i kierowała specjalizacją francuską (1995-2005), specjalnością europeistyka kulturoznawcza (2002-2008), specjalnością filologia romańska (2005- nadal).

Opublikowała monografie:

2015 – L’enfer et le paradis terrestres dans la littérature française du XXe siècle,  Paryż, L’Harmattan s.217 2009 – L’art de la séduction dans le théâtre français du XXème  siècle, Paris , L’Harmattan, s.237. 2004 – Postać męska we francuskim dramacie XX wieku, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 227. 1999 – Postać kobieca we francuskim dramacie XX wieku, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 257. 1993 – Współczesny teatr francuski w Polsce w latach 1945-1970, Opole , Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, s. 119.

Redagowała tomy zbiorowe:

2008 – L’art de séduire dans la littérature française, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 394. 2005 – La condition masculine dans la littérature française, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 284. 1999 – La femme dans la littérature française-symbole et réalité, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s.199.

Zainteresowania pozazawodowe:

narciarstwo, żeglarstwo, pływanie, wędrówki piesze (z psem), turystyka górska.

Tematy wykładów z cyklu : „Zaproś wykładowcę”

  1. Mity antyczne w literaturze francuskiej XX wieku.
  2. Sztuka konwersacji w salonach paryskich.
  3. Sztuka uwodzenia w literaturze francuskiej.
  4. Obraz matki we francuskim teatrze XX wieku.
  5. Michel Houellebecq- bohater naszych czasów.
  6. Obraz ojca we francuskiej literaturze XX i XXI wieku.
  7. Paryski tygiel kulturowy w XX wieku.
  8. Korespondencja sztuk w kulturze francuskiej XX wieku.
  9. Kondycja człowieka współczesnego w literaturze francuskiej.
  10. Obraz starości we francuskim teatrze XX wieku.

 

dr hab. Anna Ledwina, prof. UO

Dziedzina Zainteresowania naukowe
nauki humanistyczne, literaturoznawstwo literatura francuska, dramat XX i XXI wieku, literatura francuska,  pisarstwo kobiece,  autofikcja,  tożsamość kulturowa kobiety w ujęciu interdyscyplinarnym, transgresja

Biografia

Anna Ledwina Nauczyciel akademicki od 2000 roku; początkowo jako asystent w Instytucie Filologii Polskiej (specjalizacja francuska); od 2004 adiunkt w Katedrze Kultury i Języka Francuskiego; od 2014 profesor nadzwyczajny w Wyższej Szkole Filologicznej we Wrocławiu (kierunek: filologia włoska). Kierunkowy koordynator ECTS oraz Programu Erasmus+, członkini towarzystw naukowych, wielokrotna stypendystka rządu francuskiego i włoskiego.

Opublikowała monografie:

2013 – Les Représentations de la transgression dans l’œuvre de Marguerite Duras sur l’exemple des romans « Un Barrage contre le Pacifique », « Moderato cantabile » et « L’Amant », Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 264. 2006Sidonie-Gabrielle Colette  kobieta i pisarka wyprzedzająca swoją epokę, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 157. Redagowała tomy zbiorowe: 2015 – La transgression dans la littérature française et francophone, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 220. 2013 – Dystynkcje kulturowe w przekładzie z języka francuskiego na język polski”, pod red. Anny Ledwiny i Krystyny Modrzejewskiej, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 195.

Zainteresowania pozazawodowe:

film, muzyka klasyczna, podróże.

Tematy wykładów z cyklu : „Zaproś wykładowcę”

  1. Sidonie-Gabrielle Colette – skandalistka Belle Epoque.
  2. Modelowanie kobiety nowoczesnej w kulturze francuskiej XX wieku.
  3. Simone de Beauvoir – ikona feminizmu?
  4. Niekonwencjonalny obraz miłości w wybranej prozie francuskiej.
  5. Inny w twórczości Marguerite Duras.

Witryna, którą obecnie przeglądasz, wykorzystuje pliki cookies w celu poprawnej realizacji dostarczanych usług i informacji oraz w celach gromadzenia anonimowych informacji statystycznych. Więcej informacji >>

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close